یکی از مهم ترین دستاورد‌های کوچینگ سلامت، ترغیب شما به انتخاب فعالیت جسمانی متناسب با خودتان است. این که قصد دارید برای فواید کلی مربوط به سلامت ورزش کنید یا می‌خواهید برای افزایش آمادگی جسمانی فعالیت بدنی بیش‌تری داشته باشید یا برای کمک به حفظ یا کاهش وزن‌ نیاز به تحرک دارید، در هر صورت مهم است که ورزشی را انتخاب کنید که بتوانید به انجام آنها ادامه دهید. هر‌کدام از فواید سلامتی، تناسب اندام و مدیریت وزن ورزش به این بستگی دارد که شما به طور منظم و طولانی مدت از نظر بدنی فعال باشید. برای اولین قدم به عنوان یک کوچ سلامت به شما پیشنهاد می‌کنم به دنبال ورزشی بروید که برای آن وقت دارید و از انجام دادن آن احساس خوشحالی می‌کنید اما با این حال این یادداشت حتما مسیر را برای شما روشن‌تر می‌کند.

 

ابتدا یک مرور کلی بر فواید انجام فعالیت بدنی داشته باشیم:

اگر می خواهید احساس بهتر و انرژی بیشتری داشته باشید و حتی سال ها به زندگی خود اضافه کنید؟ فقط ورزش کنید. مزایای سلامتی ورزش منظم و فعالیت بدنی به سختی قابل چشم پوشی است. همه افراد بدون توجه به سن، جنس یا توانایی بدنی از ورزش سود می برند.

مزایای سلامتی ورزش منظم و فعالیت بدنی به سختی قابل چشم پوشی است. همه افراد بدون توجه به سن، جنس یا توانایی بدنی از ورزش سود می برند.

  1. ۱. ورزش وزن را کنترل می کند
  2. ۲. ورزش با بیماری ها مبارزه می کند:

سکته

سندرم متابولیک

فشار خون بالا

دیابت نوع ۲

افسردگی

اضطراب

بسیاری از انواع سرطان

آرتروز

سقوط

  1. ۳. ورزش باعث بهبود خلق و خو می شود.
  2. ۴. ورزش انرژی را افزایش می دهد.
  3. ۵. ورزش باعث خواب بهتر می شود.
  4. ۶. ورزش زندگی جنسی را بهتر می‌کند.
  5. ورزش می تواند سرگرم کننده و اجتماعی باشد!

 

علاقه و تعهد

یکی از دلایلی که برنامه تمرینی افراد به حاشیه می رود و بعد از مدتی رها می‌شود، بی‌حوصلگی و شاید عدم علاقه‌ است. اگر پیاده روی به شما لذت می دهد، آن را به یک فرصت روزانه برای سلامتی و تناسب اندام تبدیل کنید. پیاده‌روی با یک دوست می‌تواند آن را لذت‌بخش‌تر کند. با متعهد شدن به راه رفتن با یک دوست دوست‌، احتمال بیشتری دارد که این کار را انجام دهید و کمتر اجازه دهید عوامل بازدارنده شما را از تحرک بازدارد. برخی از افراد از رفتن به باشگاه برای تمرینات قدرتی لذت می برند، اینجا هم دوباره، رفتن با یک دوست ممکن است به شما در حفظ این تعهد کمک کند. اما اگر از باشگاه لذت نمی برید، می توانید در خانه ورزش کنید. فعالیت های جدید را امتحان کنید تا خود را علاقه مند و با انگیزه نگه دارید.

 

بیش از یک نوع ورزش انجام دهید

این ابهامی است که در جلسات کوچینگ سلامت با آن روبه رو هستیم، این که آدم ها فکر می‌کنند فقط باید تمرینات هوازی انجام دهند. برنامه ورزشی منظم هفتگی شما باید شامل ورزش‌های هوازی (مانند پیاده روی، دویدن، دوچرخه سواری، ایروبیک و…) برای سلامت قلبی تنفسی، به علاوه جلسات ورزشی برای سلامت عضلات و استخوان ها (مانند حرکات کششی، یوگا، تای‌چی و… )باشد. این ترکیب تضمین می کند که شما روی تمام جنبه های سلامتی و تناسب اندام خود کار می کنید. همچنین با انجام جلسات ورزشی مختلف به برنامه‌ی خود تنوع می‌بخشید و با کار کردن روی عضلات مختلف در روزهای هفته، به کاهش خطر آسیب و همچنین جلوگیری از یکنواختی کمک می‌کنید.

 

تمرینی را انتخاب کنید که متناسب با زندگی روزمره شما باشد

بسته به هدف شما، حتی ۱۰ دقیقه ورزش، سه روز در هفته، فواید زیادی را به همراه خواهد داشت. پس بهتر است روی یک زمان ثابت برنامه ریزی کنید و سپس آن را در برنامه روزانه خود جای دهید. همین برنامه ریزی و تداوم در اجرای آن بیش از هر چیز دیگری تمرین شما را اثرگذار می‌کند. به مرور زمان بر حسب نیاز و علاقه‌ی خود به تدریج زمان خود را افزایش دهید. اگر قرار دادن آن در روزتان خیلی سخت شود، احتمالاً قبل از اینکه آن را به یک عادت تبدیل کنید، آن را ترک خواهید کرد.

با یکی از دوستان یا اعضای خانواده خود تمرین کنید که می تواند شما را مسئول نگه داشتن برنامه خود کند. اگر نمی‌خواهید ورزش جایگزین زمان ارزشمند خانواده شود، آنها را در برنامه قرار دهید. حتی کودکان نیز از قدم زدن در اطراف محله سود خواهند برد. والدین معمولاً در هنگام شرکت در ماراتن یا پیاده روی، کودکان بزرگتر را نیز شامل می شوند. ورزش قدمی است که هر فرد یا خانواده می تواند برای بهبود سلامت کلی بردارد.

 

شدت تمرین خود را تغییر دهید

ورزشکاران تمرین‌کرده اغلب طبق اصل «سخت -آسان» تمرین می‌کنند که به موجب آن یک روز ورزش با شدت بالا و یک روز تمرین با شدت کم انجام می‌شود. این اصل می‌تواند در صورت داشتن سطح تناسب اندام پایین تر نیز اعمال شود، زیرا به جلوگیری از آسیب کمک می‌کند و به عضلات شما فرصت می‌دهد تا پس از کار سخت ریکاوری کنند.

 

به یک کلاس یا تیم ورزشی اجتماعی بپیوندید

برخی افراد نظم شرکت در یک کلاس یا دوره ورزشی یا پیوستن به یک تیم ورزشی را دوست دارند و متوجه می‌شوند که اینکار به آنها کمک می‌کند تا به طور منظم ورزش کنند. باشگاه‌ها و مراکز آموزش بزرگسالان اغلب کلاس‌هایی برای فعالیت‌هایی مانند رقص، یوگا یا پیلاتس و همچنین کلاس‌هایی برای ورزشکاران مسن‌تر ارائه می‌دهند. مربیان شخصی هم انواع جلسات گروهی و فردی را ارائه می دهند که می تواند با نیازهای شما مطابقت داشته باشد.همچنین می‌توانید در اینترنت یا  اینستاگرام برای باشگاه‌های ورزشی محل خود یا گروه‌های فعال در فضای باز جستجو کنید. البته کوچ سلامت شما نیز می‌تواند شما را درباره‌ی این موضوع راهنمایی کند.

 

گزینه های ورزشی جایگزین داشته باشید و به هوای خوب وابسته نباشید

داشتن هر دو گزینه ورزش در داخل و خارج از منزل به این معنی است که شما نیازی به ترک ورزش خود در زمان آلودگی هوا یا تعطیلی باشگاه‌ها ندارید. به عنوان مثال، پیوستن به یک تیم باشگاهی سرپوشیده، امتحان ایروبیک در منزل یا یوگای آنلاین.

هر روز یک زمان برای ورزش اختصاص دهید

اختصاص دادن یک زمان اختصاصی برای ورزش در هر روز می تواند به تبدیل ورزش منظم به عادت کمک کند، مانند شستن موها یا مرتب کردن تخت. به این ترتیب، متوجه می‌شوید که به فرایند ورزش کردن فکر می‌کنید و دیگر برای‌تان سخت نخواهد بود – قبل از اینکه متوجه شوید بیرون خواهید بود و پیاده‌روها را طی میکنید، فقط به این دلیل که این کاری است که در آن زمان از روز انجام می‌دهید هر روز سر یک ساعت خاص! البته، در مورد ورزش انعطاف ناپذیر نباشید: اگر ورزش را در زمان دلخواه خود از دست دادید، و فرصت در زمان دیگری در طول روز پیش آمد، از فرصت استفاده کنید و از تازگی لذت ببرید. در جلسات کوچینگ سلامت درباره‌ی ساختن عادات ورزشی بیشتر صحبت خواهیم کرد.

 

ورزشی را انتخاب کنید که با هر گونه مشکل سلامتی که احتمالا دارید، مقابله کند

اگر بیش از ۴۰ سال سن داشته یا اضافه وزن دارید، برای مدت طولانی غیرفعال بوده اید، مشکلات سلامتی دارید، آسیب های عضلانی، استخوانی یا مفصلی قدیمی یا جدید دارید، قبل از شروع یا شروع مجدد ورزش منظم به پزشک مراجعه کنید.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − 2 =