آیا کوچینگ تغذیه روی سلامت هورمون‌ها تاثیر دارد؟

نقش تغذیه و رژیم غذایی و کوچینگ تغذیه بر روی سلامت هورمون ها

 

کوچینگ سلامت و تغذیه و رژیم غذایی

کوچینگ سلامت، تمرین آموزش بهداشت و ارتقای سلامت در چارچوب کوچینگ برای افزایش رفاه افراد و تسهیل دستیابی به اهداف مربوط  به سلامتی آنهاست

 

لایف استایل مدیسین یا درمان سبک زندگی یک رویکرد نسبتا جدید برای مدیریت بیماری های مرتبط با سبک زندگی است. بیماری‌هایی مانند سندرم تخمدان پلی‌کیستیک که علت مشخصی ندارند و با اصلاح سیک زندگی شدت‌شان‌ تغییر می‌کند جزو این گروه طبقه‌بندی می‌شود. کوچینگ سلامت و کوچینگ تغذیه بخشی جدایی ناپذیر از این نوع درمان است که می‌تواند برای تسهیل تغییر رفتار در زمینه‌های مهم لایف استایل به‌کار گرفته شود.

کوچینگ سلامت و کوچینگ تغذیه شامل مداخلات و تکنیک‌های تغییر رفتار سلامت با به کارگیری از ادبیات پزشکی رفتاری، روان‌شناسی مثبت، روان‌شناسی سلامت و کوچینگ، و کوچینگ ورزشی و عملکردی است. می‌توان از آن در ارتقای سلامت، پیشگیری، مداخله زودهنگام، درمان و مدیریت شرایط مزمن مانند پزشکی سبک زندگی یا بیماری‌های مزمن  استفاده کرد.

اگر هنوز تعریف دقیق و واضحی از کوچینگ تغذیه و کوچینگ سلامت در ذهن ندارید یک مربی فوتبال را تصور را کنید، همان طور که یک مربی فوتبال در پیشرفت فوتبالیست‌های متعهد نقش دارد و کمک‌شان می‌کند که استعداد‌های خود را شکوفا کنند، یک کوچ سلامت و تغذیه هم می‌تواند به مراجعین خود کمک کند تا در زندگی خود موفق شوند، حتی – یا به خصوص – اگر دارای بیماری‌های مزمن باشند. لازم به ذکر است که امروزه در دیگر کشورها کوچ‌های سلامت بخشی از سیستم سلامت هستند که وظیفه‌ی درمان‌ بر پایه‌ی تغییر رفتار را به عهده دارند.

 به عنوان یک روش آموزش موثر

کوچینگ تغذیه می‌تواند مدیریت بسیاری از بیماری‌های مزمن از جمله بهم ‌‌ریختگی‌های هورمونی، استرس مزمن، اضافه وزن، مشکلات خواب، مسائل گوارشی و هرآنچه که به نوعی در اثر التهاب، سطوح بالای استرس هورمون‌ها، کورتیزول، استروژن و … ‌ را امکان پذیر کند. و به شما کمک کند عامل ایجاد کننده‌ی بیماری مزمن را برطرف کنید. ترک سیگار، کاهش کلسترول، بهبود کیفیت خواب، افزایش فعالیت بدنی و … همه از مواردی هستند که ‌می‌توانید در آن‌ها از کوچ خود کمک بخواهید.

پیامد تمرین‌هایی که در جلسات کوچینگ سلامت و کوچینگ تغذیه با هدف ساختن عادات کلیدی سالم، ایجاد انگیزه برای خود- مراقبتی، مشاهده‌ی خود، شناخت بدن و هورمون‌ها و …انجام می‌شود، منجر به ایجاد تعادل در جسم و عادات غذایی و غیر خوراکی فرد و بهبود نسبی بیماری های مزمن از جمله سندرم تخمدان پلی‌کیستیک می‌گردد.

کوچینگ تغذیه به عنوان یک روش آموزش موثر به بیمار می‌تواند برای ایجاد انگیزه و بهره گیری از تمایل بیمار برای تغییر سبک زندگی و حمایت از خود-مراقبتی بیمار در منزل استفاده شود.

یک کوچ سلامت در‌باره‌ی مسائل زیر شما را راهنمایی می‌کند:
تغذیه- تناسب- سبک زندگی
برای شما برنامه‌های فردی و گروهی دارد.
در صورت بروز مشکلات سلامتی شما را به پزشک و متخصص ارجاع می‌دهند.
کوچینگ زندگی شما را از نقطه‌ی آسیب تغییر می‌دهد.

 

کوچینگ سلامت

 

چرا استفاده از کوچینگ تغذیه برای بهبود بیماری‌های مزمن مهم است؟

 

بررسی های سیستماتیک کوچینگ سلامت در مقایسه با مراقبت های سنتی

  • به طور قابل توجهی پیامدهای فیزیولوژیکی، رفتاری، روانی و اجتماعی بیماران را بهبود می بخشد.
  •  یک یا چند مورد از رفتارهای تغذیه، فعالیت بدنی، مدیریت وزن یا تبعیت از دارو را بهبود می بخشد.
  •  بهبود کنترل قند خون و کاهش هموگلوبین گلیکوزیله در بیماران مبتلا به دیابت نوع۲
  •  بهبود پایبندی به دارو
  • کمک به کاهش وزن و افزایش سطح انگیزه و رضایت شخصی
  • یک استراتژی موثر برای ترویج کاهش در دریافت انرژی، وزن بدن و شاخص توده بدنی
  • بهبود فعالیت بدنی
  • اثربخشی مصاحبه انگیزشی را در ترک سیگار، کاهش الکل و سایر تغییرات رفتاری.

 

 

مثال:

کار کوچ سلامت، تمرکز بر تغییر عادات و رفتار‌‌های فرد  بر اساس نیاز و هدف اصلی خود اوست و گاهی در کنار هدف اصلی، اهداف فرعی دیگری نیز محقق می‌شود. در مسیر کوچینگ شما هدف بزرگی برای خود تعیین می‌کنید مثلا کاهش فشار خون. فردی که می‌خواهد از فشار خون بالا پیشگیری کند یا فشار خون بالای خود را کاهش دهد، ممکن است مجبور باشد یک سری اقدامات کوچک‌تر انجام دهد، از جمله:

اندازه‌گیری روزانه‌ی فشار‌خون

برنامه ریزی وعده های غذایی سالم برای سلامت قلب

انجام منظم فعالیت بدنی

به این شکل در طول مسیر نه تنها هدف بزرگش محقق می‌شود بلکه چند هدف جانبی نیز ( ورزش یا تغذیه سالم) در کنار هدف اصلی، عملی می‌شود.

 

کوچینگ سلامت

 

آیا مراقبت های اولیه پزشکی و درمانی می‌تواند با تمرینات ادغام شود؟

ادغام چارچوب کوچینگ سلامت در مراقبت های اولیه می تواند نتایج بیمار را بهبود بخشد. کوچینگ سلامت شانس اجرا و حفظ تغییر رفتار سلامتی را در بیماران افزایش می دهد.

مزایای کوچینگ سلامت نه تنها به نتایج بیمار محدود نمی شود، بلکه نتایج مثبت زیر را نیز به همراه دارد:

 

افزایش رضایت شغلی پزشک

افزایش رضایت بیمار از خدمات و نتایج

بهره وری و اثربخشی مشاوره

کاهش اتکا به سیستم پزشکی توسط بیمارانی که مهارت های خود مدیریتی را یاد می گیرند

افزایش همکاری حرفه ای چند رشته ای

 

نکته‌ی پایانی:

اگر بیماری‌های مزمن مانند مشکلات هورمونی کنترل نشوند، می‌توانند بدن شما را خراب کرده و منجر به بیماری‌های دیگری شوند. در حالی که بسیاری از بیماری های مزمن را می توان تنها با داروها کنترل کرد، برخی دیگر ممکن است نیاز به تغییرات زندگی مانند ورزش و تغییرات رژیم غذایی داشته باشند.

خوشبختانه، کوچینگ سلامت و کوچینگ تغذیه بیماران کمک می‌کند تا بیماری های خود را مدیریت کنند و از بیماری های بعدی جلوگیری کنند.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − شش =